אשמה כמכשול לשינוי נפשי

שקט נפשי הוא מצב אשר כולנו מקווים להגיע אליו – אך אם אנו מבקרים בחיי היום יום שלנו, נגלה שישנם אתגרים רבים שעלינו להתמודד איתם על מנת להגיע אליו. אחד מהמכשולים המוכרים ביותר שדורש מאיתנו מאמץ רב להתגבר עליו הוא האשמה והתחושה שאנו נידונים ומצטערים על מעשינו הקודמים. אך אם נצטרף לפעולה לא לתת לאשמה להשתלט על חיינו, ולהפוך אותה למכשול שיעזור לנו להתקדם ולהתפתח נפשית, הגיע הזמן לגלות כיצד להשגת שקט נפשי אמיתי.

1. מושג: אשמה ופסיכולוגיה

מושג האשמה הוא מורכב מחוויות, מחשבות ורגשות של נפגעים ומאשימים כאחד. האשמה הפכה לנקודת מכשול חשובה בתחום הפסיכולוגיה, מכיוון שמעיקות המורכבות שלה הושפעו עי ההתפתחות הנפשית והרגשית של האדם. אשמה היא רגש שלילי ועצבני העומד לרשום בפעולות והתנהגויות של האדם, ובמקרים רבים עשוי להיות מכשול לשינוי נפשי. סיבת כך היא המציאות שבה האדם מכיר בעצמו, משקף על פעולות זמניות ומידיות ומקשה על הגדרות עצמיות רצויות אליהן הוא מתאים.

רגש האשמה באינטנסיביותו היוצאת דופן מצורפת למודעות העצמית ולמהלך ההתנסות בעולם החברתי. הערך החברתי והמוסדות החברתיים בסביבתו של האדם נושא השפעה עצומה על מידת האשמה הפעלות שהאדם מבצע והגורות מהן. האשמה במובן של מפגין שלילות במרחב הנפש לרוב לא מאפשרת לגורם לנטוש את החוויה הזו עצמה ולהתמודד עם התהליכים שלה. כך, הפכה לנקודת מכשול חשובה במגוון המצבים המשמעותיים והקושייים בטיפול פסיכולוגי ופסיכיאטרי.

סיפורי משתתפי הטיפול כוללים שוב ושוב תאורים של האשמה כמכשול לנפש. עולם הפסיכותרפיה נמצא בגבול שליטה עצמית של התפתחות הנפש, בכל ההיבטים שלו, והתנסות בתור האדם בעצמו. משימות טיפוליות שקשורו לתזהויות מוסגרות של הרצונות הפנימיים והחוויות הסביבתיות , בחזית הזכות ליצור ולבטא מגוון רחב של רגשות ותגובות בריאות נפשית זו הופכת לא פעם למודעות רגשי כמכשול יציב .

בהתבסס על המחקרים והתפיסות בנושא, ניתן להגיע למסקנה כי מתחברות עמדות מודעות והתנסות נמוכה לחוויה של אשמה יכולה לשמש מוטיבציית פחד לפעולות בריאות נפשית ולמצות טיפול פסיכולוגי ופסיכיאטרי מהיר ויעיל. עם הזמן, בהתאמה לטיפול מתחילים להתחבר ערכי חיים גבוליים בסביבתו וטרם כל המחקר או הניתוח יכול להעריך ולנתח את המקומות המתאימים להתפתחות.

2. ההשפעה של האשמה על התהליך הטיפולי

האשמה נתפסת כאבן הפך לשינוי נפשי והשפעתה משמעותית על התהליך הטיפולי. רבים משתמשים במונח האשמה כדי לתאר את החוויה שלהם ולאתר זיקה עמוקה יותר לתגובות והרגשות שלהם. הפקולטה לפסיכולוגיה מדגישה את החשיבות של שליטה על תחושות האשמה כדי לקדם שינוי נפשי חיובי והתפתחות טיפולית ברווחה. כמו כן, נחוצה הבנה מעמיקה יותר של האשמה וההשלכות שלה על התהליך הטיפולי כדי להפוך אותו ליעיל יותר ומועיל יותר עבור המטופל.

בתהליך הפסיכותרפיה עם ילדים יש חשיבות מיוחדת למפגש הראשוני עם המטפל. המפגש הראשון הוא בעל משמעות רבה לכיוון התקדמות הטיפולי ובו מאפשרים המטפל והמטופל עצמם להכריע את מסלול הטיפול ולתאר את היותר מתאימים להם. במהלך המפגש הראשון, המטפל והמטופל מתארים את המפגש הראשון עם הוריו של הילד או עם גורם מפנה אחר ונכנסים במגע הראשוני שלהם, שאיננו מורכב מנוכחות הילד עצמו. האפשרות להתאים את המסלול הטיפולי תלויה בזיהוי המפתח של הבעיה ובמידה ויש צורך בהוראות נוספות למטפל לגבי עצירת הכניסה של האשמה בתהליך.

3. אשמה כפייתית (רודפנית) – מה זה?

אשמה כפייתית היא מושג פסיכולוגי המתאר את הטרנד להתעסק בתחושת האשמה מעבר למידת האשמה האמיתית. כלומר, נטילת אחריות על מצבים ומעשים באופן חריף ושאינו בהתאם למציאות המשמעותית של האירוע. למעשה, הנטייה לאשמה כפייתית אינה כאב רקטלי אלא עקבי ועמוק ויכולה להתפתח לצורה מחמירה של אשמה מול עצמי ואחרים במיוחד. כלומר, נטילת האחריות לדברים ולמצבים שאינם תלויים בשליטתו. ניסיונות התנגדות לתחושת האשמה הזאת לעתים קרובות מובילים ליותר רגשות של אשמה וחרדה מבעיתות שיש למתעסק בהן.

התפתחות האשמה כפייתית וכמכשול נפשי מתחילים בגיל הילדות כשהילד לא מטפל בדרישותיו הגופניות והנפשיות באופן אחראי. במידה ואין אחריות שמוטלת עליו, ילד יכול לחשוב שהכל נעשה באופן אוטומטי. עם התפתחותו, עם הזמן, ייתכן ויזהה כי המצב שונה, שהוא באמת בעל השליטה והרכבת דעתו האהובה. במקרה זה, הוא עשוי לחשוב שמה שהוא עשה הוא גם זה שגרם לזהות שהמצב שונה, כשזה לא נכון.

במקרים רגשיים ופסיכולוגיים מהווים עקרוני ההתעסקות העזרה לפתע והנמנות הכניעה לתחושת האשמה כפייתית לפיתוח מחלות והערכות עצמיות נמוכות יותר. אפשריות העזרה, שזמינות למתעסקים הם בדרך כלל טיפול בפסיכולוגיה, עבודה עם התחושות הללו בפעילות מודעת ועמידה אמיפטית מעומדת וגם ניהול האינטראקציה החברתית על מנת לצמצם את התחושה של אשמה כפייתית. הטיפולים אלה עוזרים למתעסק להתמודד בצורה אפקטיבית יותר עם התחושת אשמה ולקדם את התפתחותו הנפשית.

4. בניית מודעות לאשמה

כאשר מישהו מרגיש אשם, יש לו תחושה של בעיות מודעות וחוסר נוחות בגופו ובנפשו. במקרה זה, בניית מודעות לאשמה יכולה להיות פועלת מכשול חשוב לשינוי נפשי ותקין. המטרה העיקרית של בניית מודעות היא לעזור לאדם להבין אילו מצבים מפעילים אצלו תחושות של אשמה ולמצוא דרכים נכונות לטפל בסיטואציות אלה. בניית מודעות לאשמה דורשת עבודה שעתיקה ומירבית, אך היא עוזרת לקידום שינוי חיובי של התפיסה של האדם על עצמו וכן של התפיסה שלו על הצדק של עצמו והאחרים מסביבו.

בניית מודעות לאשמה חשובה כדי לעזור לאדם להבין מקור התחושות שלו. נכון לאותו עת, התחושות של אשמה יכולות לגרום לאדם להיפגע בפסיכולוגיה שלו ולחשוב שהוא משעמם או נמוך ערך, ובכך יכולות לפגוע בחיים המקצועיים והאישיים שלו. המטרה העיקרית של בניית מודעות היא לסייע לאדם להבין ולמצוא דרכים אלטרנטיביות להתמודד עם תחושות של אשמה והתכופפות, דבר שיוביל להשפעה טובה על פסיכולוגיה וחיים יום יומיים.

בניית מודעות לאשמה גם כוללת את התמודדות עם התחושה ככל שהיא. המודעות לאשמה מאפשרת לאדם לקבל תמיכה מוחלטת מסביבה המאפשרת לו להתמודד עם התחושה ולחזק חוסם הגנה שלו מול זיהוי עבור תחושות אלו. כאשר אדם מסוגל להתמודד עם התחושות שלו, הוא מפעיל יכולות בקרה עצמית ומזכיר את עצמו שלא צריך להיות מושך לבעיות המורכבות של הלב.

לבניית מודעות לאשמה יכולה לסייע לאדם לייצר רגישות חברתית וכך להפחית את זיהויו העצמי שלו עם הצורך להגיב בצורה מסוימת לרגשות אדם מסוימים. המודעות לאשמה יכולה לשפר את התחושה הכללית של אדם לעצמו וכן לעולם הסוער של הציבור. לאדם שבנה מודעות לאשמה יש מודעות רחבה והבנה גדולה יותר לדעות ולגופים מסביבו.

5. הבעיה של התעלמות מרגש האשמה

טיפולי פסיכותרפיה יש להתייחס לתחושת האשמה כמכשול לשינוי נפשי וללמוד לטפל בה באופן הולם ויעיל. הפבורן, במאמר שפרסמה, חולקת על הצורך לטפל בחוויות האשמה לצורך מניעת פעילות המטרידה אותם פעמים רבות. רגש האשמה מצביע על בעיה ומרמז על צורך בשינוי, ולכן חשוב למצוא את המנגנון המתאים לטפל בו. זה מאפשר את התפתחות העצמית וחווית בריאות נפשית לטווח הארוך.

בנוסף, זוג הורים מתמודדים עם הבעיה של חוויית אשמה כלפי ילד בגיל הגן עם בעיות התנהגות. כמו בכל בעיה של רגש, לאפשר להם להתמודד איתה בצורה בריאה ויעילה חיוני. הם מרגישים את הלחץ והעומס הרגשי בקשרי הורות ומנסים להתמודד עם חוסר אונים בהתגוננות ואכזבות. כדי לפתור את הבעיה, מסע הטיפול עם הורים הוא חיוני כדי לספק להם את הכלים הנדרשים להתמודד עם הצרכים החריגים של הילד ולפתור את הבעיות המשתנות.

אך לפעמים, עוולות בצורת אשמה מעשים אינם משרתים את המטרה שלהם – להוביל לשינוי והתפתחות. במקום לפתח את היעילות של הטיפול, הם מסמנים את המטפל כאילו הוא בוטל ומסרב להשתנות, מה שיכול לעורר רגשות של בזבוז של משאבים ומוטיבציה. זה לא רק לא יעיל, אלא יכול גם לגרום נזק נפשי עודף.

כפי שציינו לעיל, הצורך להתמודד עם חווית האשמה נכון לכל בעיה נפשית. תחושות אלו מסמנות צורך בשינוי וצורך בטיפול בהן. לכן, טיפולי הפסיכותרפיה מתמקדים בבניית אבני יסוד של כישורים נדרשים להתמודד ולהתאים את ההתנהגות והמחשבה לצרכי הטיפול. במקביל, מושגים פסיכולוגיים וכלי ויזואליים נעזרים להבין ולהתמודד אפקטיביים יותר עם חוויות האשמה בצורה של השקעה ושינוי.

בסיכום, חוויות של אשמה אינן יעילות. על המטפלים ללמוד לזהות תחושות אלו ולטפל בהן על מנת לקדם שינוי נפשי במטופל. לכן, טיפולי פסיכותרפיה יכולים לספק למטופל כלים להתמודד עם הצרכים שלהם ולפתור את הבעיות שלהם באופן אפקטיבי ביותר. בזמן שמטפלים חייבים לקדם מטופליים שלהם לקבל את העזרה המתאימה, לאפשר להם לבנות כלים לטיפול בחוויות האשמה.

6. חוויות של אשמה במהלך טיפול פסיכולוגי

ייתכן שבמהלך טיפול פסיכולוגי, המטופלים יחוו חוויות של אשמה. הם עשו דברים או פעלו באופן שגרם לפגיעה לאנשים אחרים או לעצמם. האשמה שהם מרגישים עשויה לגרום לתחושה של חסר משמעותות בחיים ולהשפיע על השפעתם על המטופלים עצמם ועל הסביבה שלהם.

האשמה יכולה לגרום למטופלים לחסום ולשמור על הגנה עצמית ולא לצאת מאזור הנורמטיבי. זאת עלולה למנוע מהם את האפשרות לתרום לגורמים חברתיים ולהתעסק בתקופה של שינוי והתפתחות.

כשמטופל מרגיש אשמה, עשוי לגרום לו להקדיש יותר זמן ומתן תשומת לב למה שקרה, מה שעשה וכיצד הוא מרגיש בזמן ההוא. אך תהליך הטיפול יחד עם המטפל יכול לעזור לפתור את הסיבה לאשמה ולעזור למטופלים להתמודד עם הדברים המפעילים עליהם את האשמה.

עם הזמן, הטיפול יכול לצמצם את האשמה שמרגישים המטופלים ולעזור להם לחזור לפעילות חברתית ולהשתתף בפעילויות שונות שעשויות לסייע להם בהתפתחות ובהתחדשות. זה עשוי לקחת זמן, אבל זה עשוי להיות התהליך הכרחי לפעילות חברתית ופיכוח בצורה יוצאת דופן.

כמו כן, הטיפול והעבודה עם המטפלים יכולה לעזור ללמוד איך להתמודד עם התחושה של אשמה ולא להקדיש לה יותר מדי זמן ותשומת לב. זה יכול לסייע להגדיל את הרגשות של הפונים לפעילות חברתית ולאפשר להם להתנהל בצורה חופשית יותר ובטוחה יותר.

7. עד כמה זה מסוכן להרגיש אשמה ללא הפסקה?

כשאדם מרגיש אשמה בגלל מעשים שלא ביצע או בגלל מעשים שביצע, זה יכול להיות נוראי. זה יכול להביא לדיכאון, לחרדה, לאבל, לפחד ולעוד כמה תופעות שנובעות מסיבות אלו. אדם כזה מאמין שהוא מקבל עונש וכי יש לו משהו למחות עם עצמו. זה יכול להיות מסוכן כי הוא יכול להפגין התנגדות לקבל עזרה ולא ירצה ללכת לבדוק אם הוא מרגיש את האשמה כל כך הרבה זמן כי הוא יתכנס למחלת הנפש עמוקה יותר שתעשה לו הרבה יותר נזק.

אנשים שמרגישים אשמה הרבה יותר מזמן מה שהם אמורים, יכולים לסבול ממחלות הנפש הקשות. כיוון שהאשמה התובעת יכולה להיות כזו עמוקה ולאמתיר מקום עמוק יותר מה שם האשמה מסתורי ומושך את האנשים למצוא פתרונות עצמאיים שאינם כוללים את העזרה שהם זקוקים לה.

כדי להתחיל לטפל באשמה, חשוב להתחיל להבין את הסיבות לכך שאדם חש אשמה. מבנה המחשבה והתפתחות החיים של אדם יכולים להציג את התפתחות האשמה ומדוע הוא מאמין שהוא אשם.

אשמה ללא הפסקה יכולה לגרום לסוג של תהמת הקורבן. מלבד שזה יכול להביא לדיכאון ולחרדה שביצעו פעולות המאפשרות לחיות איתם חיים תוכניות, יכול להאט את הרצון לאיים על אחרים ולזנח מעגלים לחצי קשיים. משמעות זה היא כי האשמה התחילה לגמד את האדם, והוא לא מאמין שהוא ראוי לקבל תמיכה כי היא לא מרגישה שהוא מגיב נכון למצב. כדי להתחיל טיפול, חשוב להתחיל להיכנס לפנים של הדמויות ולהתחיל להוציא את החשיבה מאשם למילה קלה יותר.

כדי להתחיל לטפל באשמה, חשוב לאשר עצמך ולהבין שזה לא חייב להיות תקופה קצרה. יש המתמודדים עם האשמה ולא מחפשים עזרה בגלל שהם מרגישים שזה לא מקדם עליהם אף פעם. אין שום טעם לנסות להתמודד עם האשמה במושגים של תקופה קצרה כי זה לא יציל לכלום ויתרום לעוד קושי לעומת מה שזה צריך. לפעמים מתמודדים התקשים לטיפול רק בגלל שהם חושבים שהם יזכו ל ההצעות של המשפחה והחברים ולפעמים הם פשוט מפחדים לפתוח לאף אחד ולהציג את האשם שלהם. הפחד יכול להיות סיבה גם יותר קשורה למה שאחרים יחשבו אחרי שידעו. בעוד הדברים אינם שקועים, מתמודד עם האשם יכול לפקח מילים למצאות לחץ ולסה"כ ברצונו לקרוא לבעיות את שמן.

8. האם ניתן לפתח מודעות לאשמה בכל שלב בחיים?

מודעות לתחושת אשמה יכולה להיפגש עם האדם בכל שלב בחייו. למשל, ילד שבטעות סתם הרס משהו של אחר עשויה להרגיש אשמה על הרס הדבר. במקרים כאלה, הורים ומורים יכולים לעזור לילד על ידי הדגשת שכל אדם מפעיל טעויות, וכי חשוב לבקש סליחה ו/או לתקן את הטעות כדי לפגוע באחרים בצורה מינימלית. זה יכול לסייע לילד להיות יותר מודע למצבים בהם הוא יכול לגרום נזק, ויש לו את הכלים להחליט לשלוף פעולות רצויות.

במקרים חריפים של עבירה, הרגשת האשמה יכולה להיות חזקה וקשה לנווט בה. במקרים כאלה, יש לפעול מספר צעדים שיכולים לסייע להתמודד עם האשמה ולהחזיר את תחושת השקט לחיים היומיומיים. למשל, חשוב לקבל אחריות על הטעויות שנעשו, לבקש סליחה ולעשות מה שצריך כדי לתקן את הטעות. חשוב להתעסק בפעילויות חיוביות כמו תרגול מציאות ותקשורת טובה עם מי שסביבנו, ולעזור לאחרים.

במקרים של מחלה נפשית, מודעות לאשמה יכולה להיות חלק מהטיפול ומהאימוץ לצעדי חינוך עצמי. חשוב להודות לעצמנו כי יש לנו את הזכות לתחושות שלנו, להתמודד עם התחושות הללו, ולחפש עזרה כשצריך. מומלץ לפנות למקורות הרלוונטיים המציעים תמיכה עם דילמות שלאשמה וניתוח רגשות.

היווצרות מודעות לאשמה היא תהליך בריא כל אם נתייחס לזה כמדובר במקור הרגשי חיובי יותר. כאשר אנו מכירים את הנטיות והמעשים שלנו, אנחנו יכולים להציע לעצמנו כלים שונים לצמצום קו המגן של האשמה. מומלץ להיות פעילים ומעורבים בפעילויות חיוביות ולחזק את החברה סביבנו. זה זמן מעולה להתחיל לחשוב על האשמה ועל הצרכים שלנו ברגע שלא תמיד נוגע לסטיוצים קשים, אלא אפילו לייצר את הקשר שאנו מחפשים כדי לצמצם את הדאגה ולהנות מהחיים.

9. חשיבות הקשר בין אשמה להתפתחות נפשית

היחס שלנו לאשמה עצמה גם יכול להשפיע על התפתחות הנפש. כשאנחנו מרגישים אשמה, זה יכול להוביל לכל הפחדים והגורמים הנובעים מזה. אנשים החושבים שהם אשמים בנזק חשים תסכול ומר עצמי. כאשר מסתכלים על האשמה ככלי לחקירת הרגשות שלנו, זה יכול לסייע לנו להבין כיצד נושאים מסוימים משפיעים על התגובות שלנו וללמוד להתמודד עם הם בצורה יעילה יותר.

הטיפול הנפשי יכול לסייע לאנשים להתמודד עם תחושות של אשמה וללמוד איך להתגבר עליהן בצורה יעילה. העברת נגדית מסייעת לפעול כמכשול לאשמה ומאפשרת להתמודד עם הרגשות המעצבים והמפריעים על מנת להתקדם הלאה. תהליך הטיפול עצמו מאפשר לאנשים להתמודד עם ולעצב את התגובות שלהם לאשמה וללמוד איך להתקדם מעבר לה.

במקרים של מחלות נפשיות, כמו שפעת המחשב או הפרעות אוכל, מטפלים בלוויית אנשי מקצוע מיומנים עם ניסיון בפסיכותרפיה. בנוסף לקשר של החולה עם המטפלים, יש גם קשר חשוב בין החולה לבין הסביבה המשפיעה עליו. המטפלים מכוונים לעזור לחולה לבנות יכולת עצמאית להתמודד עם אשמות ומסוגלים לתת עצות וסיוע בתהליך הזה.

כמו כן, יחס חיובי לאשמה עצמה יכול לסייע להתפתחות נפשית. הבנת שיש סיכוי ללמוד מטעויות ולהתקדם מהם, יכול לעודד אנשים לנסות דברים חדשים ולקחת סיכונים. כשאנשים מודעים לאשמה ככלי חשיבה, הם יכולים לעשות מעשים לטובתם ולהתפתח נפשית עדינה יותר.

עוד חשוב לציין שכדי להתפתח נפשית, חשוב לצאת מכלל נקודת הזכות של האחר בנוגע לאשמה. צריך להבין שמישהו שאנחנו מאשימים בפעולותיו לא יכול להיות רק הרע בעיניינו. בהתבוננות הן בתוך עצמנו והן במצבים שונים שאנו נתקלים בהם, ניתן להבחין אם חונכנו את עצמנו במדיניות הפסים או המחיאת כף. למידת התנסויות משמעותיות והתפתחות היכולת להסתכל על אחרים ללא הערכת הריון מראש יכולים לסייע בפיתוח נפשי.

10. אם לא מרגישים אשמה – האם זה בסדר?

אשמה היא חוויה רגשית מורכבת המרכיבה עצם הכרתנו בכך שטעינו באחד משלבי חיינו למטרות אשר לא חיוניות במיוחד. המודעות לאשמה מהווה מעטה חשוב במסע של שינוי נפשי ומאפשרת לאדם לעצמו להחליט מה הוא מעוניין להושיט בחייו וכיצד הוא מתכוון להגיב לחוויות שונות בדרך. ללא כישור כזה האדם יכול להמשיך לנשום מלאך המוות ולא הגיוני להניח שהוא יצליח להצליח להתמודד עם הדרך כראוי. לאשמה יש כוח משמעותי על חיי האדם וכך גם על התהליכים הנפשיים המתרחשים בצעדות השינוי וההתפתחות.

במקום להתעקש על עיכובים ושאטות, חשיפה לאשמה וגילוי התחושה הזו יכול לסייע לאדם לנתק את הקשר עם רגשות האשמה ולעסוק בתהליכי הטיפוליים בצורה יותר ממוקדת ובונה. הקבלת בעצמו של כך שהאדם הוא בן אדם וכזה הוא גם טעה, טעויות הם חלק בלתי נפרד ממה שאנו עושים ומה שאנחנו עומדים לקחת מהחיים בכלל. כאשר מודעים לכך, באפשרותם של אנשים לקחת מהלכים נכונים יותר, להיות יותר מוכנים לחוות את הצעדים הבאים בנתיב הבנייה, וכך לקדם את ההתפתחות האישית שלהם במסע של הצמחה נפשית ותחושת שלמות.

במקרה של מצבים רבים, חשיפה לאשמה מובילה לחוסר הערכה וכישלון עצמי. ניתן למצוא אנשים המתאפקים מלנסות משים במעמדים שונים, בגלל תחושות אשמה וחשך פנימי כלפי עצמם. אך בכל האמת, אין צורך לנות בפנים כלפי עצמם או להוציא יותר מדי מהפכות במקום להתחיל על קצת יריעה קטנה מתוך הכרת עצמי חיובית ואהבה עצמית. למרות שזה אינו תהליך קל, יתכן שבכל הסוף אתם תגלו כי מעט עצמי הוא בעצם מלה גהות עצמיות אמיתיות ואהבה – השתמשו בחשיפה לאשמה כסולם לשיפור היחס לעצמכם.

לא נדלים מחזק את המסר שלא תמיד אשמה היא רעה ושמרגע שאנחנו מצליחים לזהות את האירועים והטעויות שלנו, הצעד הבא הוא לסגור את הספר על הקשר הזה ולהתמודד עם הארגון הבא בצורה בונה ומדוייקת יותר. אין צורך להיות שובו של האירועים שהובילו לתחושת האשמה. הדבר השכונה שאנחנו יצרנו כאשר ניתן לנו חשיפה כנגד תחושות האשמה וסיוע בקבלת הצעדים הבאים בצמחת הנפשית שלנו.

Picture of בטיפול

בטיפול

מקור הידע שלכם לכל הקשור לטיפול נפשי ופסיכולוגי

שיקום נוירולוגי

מהו שיקום נוירולוגי? שיקום נוירולוגי הוא תחום רחב שמטפל בשחזור ושיפור היכולת הפיזית, הנפשית והתפקודית של אנשים שעברו פגיעה נוירולוגית, כמו שבץ, פגיעה במוח, מחלות

למאמר המלא »

הפרעת כעס — הפרעת התפרצות לסירוגין (Intermittent explosive disorder) בהיותנו בשנת 2023, ישנן מספר רב של תופעות נפשיות ידועות ומוכרות שעלולות לפגוע בחיי היומיום שלנו.

למאמר המלא »

 אספרגר – אוטיזם בתפקוד גבוה – טיפול באספרגר האם אי פעם שאלתם את עצמכם למה קיומם של ילדים ומבוגרים עם אספרגר נמשך בצל של

למאמר המלא »
קמגרה ישראל היבואן הרשמי